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Robert Frank: Part I. Eiko Grimberg: Thematic Records. |
private veranstaltung bei general public / private event at general public
// Thursday, October 23rd, 2008
// 8 PM
Robert Frank: Part I. Eiko Grimberg: Thematic Records.
Gezeigt wird ein Robert Frank Film. Danach legt Eiko Grimberg Platten auf.
"Don't make a movie about making a movie. Make it. Forget about films – throw away the camera – just take the strip – wouldn't it be fantastic if you didn't have to have a piece of celluloid between you and what you saw? If the eye were its own projector instead of its own camera? I am a camera. That's a beatiful title – " (R.F., From Me and My Brother, Text zu Film, 1965–68)
Robert Frank ist ohne Frage der wichtigste Fotograf der Nachkriegszeit. The Americans, Mitte der Fünfziger durch 48 Bundesstaaten der USA on the road entstanden, ist bis heute seine bekannteste mehrteilige Fotoarbeit. Jedoch nicht nur Fotografen, Kritiker und Autoren, sondern auch Filmemacher werden von Franks Bildsprache beeinflusst. Kurz nach der ersten Veröffentlichung von The Americans – dieser grandiosen Entblößung Des Amerikanischen Traums – gründet er mit Jonas Mekas, Shirley Clark, Peter Bogdanovich und anderen die Gruppe New American Cinema. "Eine Fotografie ist eine Fiktion. Und wenn sie sich bewegt, wird sie Wirklichkeit" so Frank in einen seiner zahlreichen Mini-Texte – oft sind auch nur ein paar Wörter auf Aufnahmen oder Film-Stills geschrieben. Das filmische Spiel zwischen Fakt und Fiktion beherrscht Frank wie eine Traummaschine, die codierte Vorstellungen von einer sicheren Welt ihrer Kontrolle entheben. Seine Beatfilme entstehen oft in Zusammenarbeit mit Familie und engen Freunden. Im The First Statement of the New American Cinema Group ist darüber hinaus nachzulesen "Wir glauben, dass Kino ein unteilbarer persönlicher Ausdruck ist. Daher lehnen wir die Einmischung ... jede Zensur ab ..." Zensur findet von unerwarteter Seite statt: 1972 wird Robert Frank von den Rolling Stones, mit denen er ein Jahr zuvor bereits an dem Plattencover für Exile on Main St. arbeitet, mit der Dokumentation ihrer Amerika-Tour beauftragt. Gemeinsam mit seinem ehemaligen Assistenten Danny Seymour bewegt er sich mit dem daraus entstandenen Film Cocksucker Blues auf das Alltägliche der Rolling-Stones-Tour zu – eine Wiederholung der medialen Inszenierung der Pop-Ikonen interessiert Frank nicht. Die Entblößung eines Stars on stage interessiert wiederum die Stones nicht; bis heute wird eine öffentliche Aufführung von Jagger & Co. verboten. General Public ist der Ort für Cocksucker Blues. – Keep busy.
Nach dem Film legt der Künstler Eiko Grimberg Platten auf. Nicht nur in Grimbergs thematischem Line-Up für diesen Filmabend, sondern insbesondere in seiner künstlerischen Arbeit lassen sich zahlreiche Spuren von Robert Frank verfolgen. Dieser Verknüpfung soll zu einem späteren Zeitpunkt (Part II) bei General Public nachgegangen werden. Der erste Teil will "Die Erinnerung an alles. So vieles davon ist vorbei. Ich wünsche mir, dass das Gefühl dieser Erinnerung den Klang von Musik erzeugt." (R.F., Moving Out, Text zu Fotos, 1984) Grimberg legt songs und sounds auf, die im Autoradio hätten laufen können während Robert Frank unterwegs zu The Americans war.
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Robert Frank: Part I. Eiko Grimberg: Thematic Records.
We present a Robert Frank Film. Afterwards Eiko Grimberg plays records.
"Don't make a movie about making a movie. Make it. Forget about films – throw away the camera – just take the strip – wouldn't it be fantastic if you didn't have to have a piece of celluloid between you and what you saw? If the eye were its own projector instead of its own camera? I am a camera. That's a beatiful title – " (R.F., From Me and My Brother, text on film, 1965–68)
Robert Frank is without question the most relevant photographer of the post-war period. The Americans, realized in the mid-50's by being on-the-road through 48 federal states of the U.S., is his most famous multi-part photograhic work until today. Though, not only photographers, critics, and authors but also filmmakers are deeply influenced by Frank's way to work with images. Shortly after the first release of The Americans – those excellent divestiture of The American Dream – he founded the group New American Cinema together with Jonas Mekas, Shirley Clark, Peter Bogdanovich, and others. "A photograph is a fiction. And when it moves it becomes reality" so Frank in one of his numerous mini-texts – often only a few words are written on photos and film-stills. Frank sways the filmic play between fact and fiction like a dream machine, that dissolves the control over coded imaginations of a secure world. His beatfilms are often produced in collaboration with family and close friends. Moreover, The First Statement of the New American Cinema Group reads "We believe, that the cinema is an prime personal expression. Therefore we refuse any intrusion ... any kind of censorship ..." censorship takes place from unexpected site: in 1972, the Rolling Stones, with whom Robert Frank works on the record cover of Exile on Main St. already a year before, ask him to document their America-Tour. Together with his former assistant Danny Seymour he moves towards the ordinary and every day side of the Rolling-Stones-Tour, which results in the film Cocksucker Blues – Frank is not interested in the repetition of a medially staged pop-star. But the Stones are not interested in the divestiture of being a star on stage; till today the public screening is forbidden by Jagger & Co. General Public is the place for Cocksucker Blues. – Keep busy.
The artist Eiko Grimberg plays records after the film. Not only in Grimbergs thematic Line-Up for the film evening, but foremost his artistic work hold numerous traces of Robert Frank to follow. At a later date (Part II) we will elaborate on this conjunction at General Public. The first part wants "The memory on everything. So much of it is over. I wish, that the feeling of this memory generates the sound of music." (R.F., Moving Out, text to photos, 1984) Grimberg plays songs and sounds, which could have been played in the car radio while Robert Frank was on the road to The Americans.
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> October 21, 2008
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